Gjøvik - Oslo på ski

Denne sesongen ser det ut til at man ikke får så mange muligheter til å delta i ulike konkurranser, men vi vil naturligvis oppfordre alle til å være aktive, og lage seg selv noen mål. Kanskje er det akkurat i år du burde ta turen på ski fra Gjøvik til Oslo.


Det er flere veier man kan gå for å komme seg til Oslo. Fra Gjøvik er det riktignok bare en vei, og man må følge denne helt til man kommer til Håkenstadsætra ved ca 80 km.

To valg kommer så, enten mot Harestua eller mot Grua. Vil du gå via Grua må du først inn på skiforeningens tur 755 fra Håkenstadsætra mot Langvatnet, men skal ta av inn på skiforeningens tur 348 Grua - Nysetra. Dette siste stykket er i år brøytet, og man må nok ta av skiene nedover bakkene.


Fra Roa er det flere muligheter for å komme seg inn mot Holmenkollen, men det mest naturlige er kanskje å ta skiforeningens 310 fra Grua - Svartbekken, så videre mot Gjerdingen på 101 Svartbekken - Gjerdingsdammen.


Herfra er det enda flere valg, og Katnosa videre over Kjerkeberget er nok det greieste, men det er en del høydemeter. Hvis det tråkkes Almedalen er dette et godt alternativ, hvor du ender opp på Stålmyra. Denne ruten er stengt i år pga vinterdrift.


Ellers er det jo nærliggende å tenke at du kan gå den ruten Pendlerrennet hvert år benytter. Vi tror dette er den mest effektive og raske veien mellom Gjøvik og Holmenkollen, og går via Bruvoll, Harestua, Stryken, Stålmyra, og Kikutstua.


Ønsker du å gå denne turen finner du hele sporet her:

Det er også laget et strava segment på denne ruten, og vi vil følge med på hvem som i løpet av året har den raskeste tiden på denne distansen fra Gjøvik til Oslo. Turen kan man gå når man selv vil, og alle turene man tar i løpet av sesongen vil telle med. En overraskelse blir sendt til den personen som har den raskeste tiden på dette segmentet per 1. april 2021.


For de som har gått turen tidligere kan man oppdatere sine egne resultater, så burde man bli synlige på resultatlisten. Det er imidlertid viktig å ha gått en helt lik tur for å komme med, og jeg har gjort den noen 100 metre kortere på hver ende for å være sikker på at segmentet blir relevant.

Utvalgt innlegg
Siste innlegg
Arkiv